روستای کندر

سعی شده در این بلاگ به زیبایی ها و جاذبه های کندر اشاره شود

روستای کندر

سعی شده در این بلاگ به زیبایی ها و جاذبه های کندر اشاره شود

گزارشی از کندر

  قدر زمان حال را بدانید که گذشته بر نمی گردد آینده شاید نیاید

                                                                                                          گالیله

کندور نام روستایی است واقع در شهر تاریخی کرج.

ازروستا تا امامزاده داوود ۶ ساعت راه است و تا کنسلقان-وارنگه-واریج ۳ساعت راه است.

کندور به نامهای دیگری مانند کهن دور هم خوانده می شود به این دلیل کهن دور می گویند که دارای اشیا قدیمی است و دلیل اینکه به آن کن دور می گویند این است که به امامزاده داوود راه دارد.

شغل اکثر مردم کشاورزی است که از جمله محصولات انها می توان جو- گندم و عدس را نام برد.در زمان نه چندان دورزنان در منزل به قالی بافی مشغول بوده اند اما امروزه به دلیل گرانی پشم قالی بافی رونق نداردو در حال حاضر۳ الی۴ دار قالی در روستا وجود دارد که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.کندور دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که از جمله آن می توان چشمه اب معدنی را نام برد که آبی بسیار گوارا دارد این چشمه نام خاصی نداردهمین طور چشمه دیگری وجود دارد به نام بالا محل۵ که در زمان قدیم به خاطر احترام و اعتقاداتی که داشتند فقط خانمها مجاز به آب آوردن از این چشمه بودند و اگر آقایی قصد برداشت آب را می داشت باید حتما خانمی را با خود سر چشمه می برد.در کندور اشیا تاریخی از جمله:۱-سفال۲-ساروج و… موجود است که دیدن و دانستن تاریخچه انها که مربوط به دوره قاجار و صفویه است خالی از لطف نیست.مراسم جشنها و آیین های مردم روستا فرق چندانی با بقیه مناطق ندارد مگر در چند مورد از جمله شب چله به طوری که انها این شب را ۱۳ روز پس از شب چله اصلی می گیرند به این دلیل که می گویند این شب یعنی ۱۳ دیماه میزان و بلند ترین شب سال است و همچنین مراسم عاشورا و تاسوعا انها با سایر مناطق فرق چندانی ندارد فقط در روز عاشورا و تاسوعا انها علاوه بر علم نخل هم بلند می کنند که به عقیده بومیان منطقه نماد حضرت علی (ع)است . بازی های روستا که بیشتردرزمانهای نه چندان دورصورت می گرفت ۱-الک دولک ۲-گودرنگ یا همان قایم باشک است.


 

در روستا با گویش خاصی سخن می گویند که بی شباهت به گویش مازنی نیست به طور مثال به گاو نرمی گویند ورزا -الون به معنی الان -آو به معنی آب.

بازی های روستا که بیشتردرزمانهای نه چندان دورصورت می گرفت ۱-الک دولک ۲-گودرنگ یا همان قایم باشک است.

در روستا با گویش خاصی سخن می گویند که بی شباهت به گویش مازنی نیست به طور مثال به گاو نرمی گویند ورزا -الون به معنی الان -آو به معنی آب.

در دل کوههای روستا حفره هایی به چشم می خورد که شکل منظمی دارند به همین دلیل می توان گفت که ساخته دست بشر است که به منظور استفاده خاصی ساخته شده اندبه طور مثال در دل یکی از کوهها حفره ای وجود دارد که به طور حتم به منظور تیراندازی به دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته است که به این حفره ها اشکف گفته می شود.

در نزدیکی این اشکف محلی وجود دارد که به چهل دختر معروف است مردم قدیم بر این باور بودند که دخترهای دم بختی که می خواستند بختشان باز شود به این مکان می امدند و نذرو نیاز می کردند و می گویند که در این محل ۴۰ دختر ناپدید شده اند.

روبروی چهل دختر زاغه ای وجود دارد که قبلا زاغه مهمات بوده است این زاغه مربوط به قرن هفتم و مال قلعه اسماعیلیان است.

درامامزاده عبدا…روستاسنگ قبرهای قدیمی وجوددارند که از جمله انها قبرهایی است که متعلق به سالهای( ۱۲۳۴-۱۲۸۹) ه.ق است.برروی قبرهای تاریخی که موجود است اشکال گوناگونی وجود دارد از جمله انها شکل قیچی و شانه است که می تواند نشانگرشغل یاجنسیت شخص فوت شده باشد.شانه

یک سر نشانگرزن و شانه دو سر نشانگر مرد است کبوتر نشانه زوج تازه ازدواج کرده وتوپ و اسلحه نشانگرفردی نظامی بوده است.

در روستای کندور حمزه-کندری-امیرعلی-مصطفایی-پهلوانی-اشوری ازرایج ترین فامیلی هاهستند که بیشترین فامیلی مردم پهلوانی است که مردمانی از خطه شمال کشور هستند.

خانه های قدیمی روستا همچنان بافت خشتی و گلی خودراحفظ کرده انداما برخی خانه هاباسازی شده اند و از ان شکل اولیه خود خارج گردیده است و واقعا حیف که روستاهای ما که از زیبایی های خاص خود

برخوردارندبافت سنتی خود را از دست بدهند وبه حالت خانه های شهری تغییر شکل دهند.

نوع پوشش لباس افراد روستا مانندکرج تهران و… است و فرق چندانی ندارداما در قدیم

شلوارهایی مورد استفاده قرار می گرفته است که از جنس متقال بوده است که از لحاظ

محکمی همانند شلوارهای لی امروزی بوده است با فرق اینکه شلوارهای متقال پارچه و دوختش مال خود ایرانیها بوده است.

روستادارای گونه های گیاهی متنوعی است که از جمله آن می توان :۱-گون که کتیرارا از این گیاه تهیه می کنند۲-تیخک که گیاهی است با دانه های ببه شیرینی عسل ۳-شکر الاله که از ریشه اش در فصل بهار برای تهیه خورشت استفاده می شود همانند کرفس و همچنین درخت ته که به گفته اهالی روستا یکی از محکم ترین چوبهای دنیاست را نام برد.

اسامی کوههای معروف کندور عبارتند از:۱-کوه کی خسرو۲-کوه قبله ۳-کوه عمر کوشان

۴-کوه سیاه کمر ۵-کوه لیز که به علت شیب زیادی که دارد به این نام خوانده میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد