روستای کندر

سعی شده در این بلاگ به زیبایی ها و جاذبه های کندر اشاره شود

روستای کندر

سعی شده در این بلاگ به زیبایی ها و جاذبه های کندر اشاره شود

توصیفاتی چند از کندر

از جاده بیلقان که جدیدترین مسیر به روستای کندر می باشد وارد روستا شدیم. خود روستای کندر با اینکه در میان کوههای بلند زاگرس مستور شده ولی به علت وجود زمین های نسبتا پست وهموارتر مکان مناسبی را برای کشت ودامداری پدید آورده است.البته عامل بسیار مهمی که نشان از تمدن کهن این روستا میدهد موقعیت استراتژیک و وجود چشمه های مقدس می باشد.چشمه های مقدس کرج در کنار معابد آناهیتا قرارداشته که مرادآو-مرادو-یا مراد آب نام داشتند. کسی جز خانم ها حق آوردن آب از این چشمه ها را نداشته است.

زمانی که مادها برای اتراق کردن به مناطق شمالی ایران آمدند کرج را به خاطر محیط زیبایش در نظر گرفتند.ریشه زبان کندرتاتی می باشد که مربوط به مادها است.

خانه های روستا نمایانگر معماری بسیار قدیمی می باشد که خانه ها توسط سنگهایی که از دل کوه درمی امده ساخته شده است ودر خانه های جدید تر خشت به کار رفته است.سنگ های خانه از دل کوه استخراج می کردند.به این صورت که با روشن کردن آتش سنگ هارا سست می کردند و بعد به خرد کردن سنگ ها می پرداختند.از این سنگ ها برای ساختن چینی و سنگ قبر نیز استفاده می کردند. برای سفید کاری خانه ها هم از معدن گچی که در دل کوه می باشد و سی سی سی پی نام دارد گچ تهیه می کردند.در روی بام طویله ها دریچه ای تعبیه شده که در جیل نام دارد وعلوفه دام ها راپس از خرد کردن به داخل می ریختند.یکی از ابزار هایی که به بام بلگاردن (قلتو ن) معروف است برای هموار کردن سطح پشت با م استفاده می شده.مردم در زمانهای قدیم به دامداری و کشت دیمی گندم مشغول بودند که به علت ضررهایی که دامها برای مزارع و رودخانه ها داشتندو هم چنین عدم بارندگی وخشکسالی مردم روبه باغداری اورده اند.


برخی از مکانهای تاریخی کندر:

امام زاده ناصر و عبدالله 

 

امام زاده ناصر و عبدالله از فرزندان امام موسی کاظم (ع) که مربوط به سال ۷۰۰هجری می باشد و سنگ قبرهایی در امامزاده وجود دارد که متعلق به ۱۷۰سال پیش میباشد.و روی این سنگ قبرها وسایل شخصی اشخاص طراحی می شده که نمایانگر وجه اجتماعی شخص بوده . به عنوان مثال روی سنگ قبر حاج حسن کندری که متعلق به سال ۱۲۸۹قمر ی می باشد طرح شانه و مهر و تسبیح به وضوح نمایان است.



منطقه چهل بی بی یا چهل دختر (دره سیلک)

عنوان شده که در این منطقه چهل دختر برای زیارت یا گردش آمده اند و به طور شگفت انگیزی ناپدید شده اند و بعد از گذشت ۲۰۰۰سال از این حادثه دخترها برای رفع مشکلاتشان به اینجا روی می آورند.

در حاشیه کوه نمونه هایی از ساروج واستخوان های انسان پیدا شده که نشانگر وجود قلعه در پای کوه می باشد.

سنگرهایی در دل کوه تعبیه شده که عمقی حدود ۵/۲متر و قطر دهانه ۵/۱در ۵/۱متر می باشد.

سنگهایی درپایه های کوه تراشیده شده که برای کمین یا زندگی استفاده می شده است.و با تلفیق طبیعت و معماری انسان دست به دست طبیعت داده و کمینگاه یا خانه خودرا بنامیکرده اند.





نظرات 3 + ارسال نظر
ملاعلی یکشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 02:30 ب.ظ http://www.artmin69.com

یه بوس واسه یه دوس مرسسسسسسسسسسی

سارا پنج‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام ببخشید نزدیک یک ساله که دیگه توی وبلاگتون نرم افزار نمیذارین ببخشید اگه میشه دوباره نرم افزارهای به روزتونو بزارین آخه خیلی نرم افزارهای جالبی بودند حیف شد
با تشکر منتظر جواب می مانم

فاطمه جمعه 27 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:20 ق.ظ

سلام علیک یا امامزاده عبدالله ممنون دیگه کندرتون زیارتگاه نداره؟خدا قسمت کنه بیام واسه زیارت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد